streda 10. októbra 2012

Máte radi moderné umenie?

Sobotňajšia noc v Košiciach bola biela. Už po tretí krát sa tu totiž odohrávala Biela noc/Nuit Blanche, (citujem odtiaľto ) „medzinárodný umelecký projekt zhmotňujúci túžbu po (znovu) objavovaní mestského prostredia, ktoré prostredníctvom umenia nadobúda nový rozmer. Mesto sa tak počas jednej noci mení na interaktívny priestor, ktorého bežný nočný cyklus na niekoľko hodín prestáva existovať. Hudobné a svetelné inštalácie súčasného umenia vdýchnu život nočnému mestu a noc sa tak stáva bielou.“

Netrúfam si rozhodovať, čo je a čo nie je umenie, to, čo sa páči mne sa nemusí páčiť inému a naopak, takže len moje súkromné postrehy – oproti minulému „kompaktnejšiemu“ roku sa mi zdala byť Biela noc strašne rozťahaná do priestoru, takže na konci ma šialene boleli nohy a napriek tomu som mnoho inštalácií nevidela. Z tých, ktoré som videla, som niektoré nepochopila (zrejme som ešte nedorástla k chápaniu hlbokých myšlienok moderného umenia, ukrytých napríklad v smetiakoch :-) ), napriek tomu som rada, že som tam bola a videla tie štyri, ktoré sa mi naozaj veľmi páčili. Páčili sa mi aj davy ľudí, prúdiace mestom, aj keď tie davy by možno radšej menej prúdili a viacej toho videli... Páčila sa mi aj iniciatíva stravovacích zariadení, ktoré sa chopili príležitosti a boli otvorené pre hladných a smädných... Naproti tomu mám pocit, že Kosit trochu podcenil návštevnosť a preto koše pretekali odpadkami už krátko po oficiálnom začiatku akcie...

Sme zvyknutí, že väčšina akcií prebieha na Hlavnej ulici, prípadne v Zlatom kríži – čiže na Hlavnej –  Alžbetinej – Mlynskej, ale tentoraz na Hlavnej toho veľa nebolo. Mňa osobne odrádzala aj nutnosť stáť v rade, takže keď ma organizátori druhý krát zastavili na Františkánskej uličke so zdôvodnením – teraz je tam veľa ľudí, musíte počkať, jednoducho som sa otočila a šla inde, rovnako ako pri Paláci kníh či pri Slávii – tam sa v kaviarni za spustenými žalúziami odohrávalo „čosi“ a návštevníci kukučkujúci cez výklad sa snažili odhaliť, čo... K tomu informácia – vraj asi o jedenástej bude ďalšie predstavenie. Čakali by ste naň viac než hodinu, keď nemáte istotu, že ak sa na chvíľu vzdialite, dostanete sa tam, a navyše naokolo niet čo robiť, okrem toho čakania? Ja nie...
Radšej som si pozrela hudbou i obrazom veľmi pôsobivé predstavenie URBAN hiSTORY pri Urbanke, hravé rybičky Living structure pri budove VSE, pasúce sa jelene Paradise now pri Michalskej kaplnke a svetelné odrazy Water Carrier  na Mlynskom náhone pri hoteli Yasmin.

























































Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára